W ramach tegorocznego tournée (które w tym roku odbędzie się w jednej dacie w całej Polsce) pokazane zostaną 4 hity Festiwalu Nowe Horyzonty, które łączy motyw natury - idealna propozycja na przedmajówkowy weekend.

SAMSARA

25 kwietnia (czwartek), godz. 19:00

dramat, Hiszpania 2023 (114 min)

Reżyseria: Lois Patiño

Obsada: Amid Keomany, Toumor Xiong, Simone Milavanh

Zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na Berlinale, najnowszy film Loisa Patiño. Magiczna, przepełniona współczuciem, łagodna, a przy tym przeszywająca „Samsara” na początek zabiera nas do Laosu i zostawia na łonie oszałamiającej bujnej natury w towarzystwie młodziutkich buddyjskich mnichów. Widzimy, jak u łoża Mony pewien chłopiec czyta Tybetańską księgę umarłych, by pomóc jej przeprawić się na tamten świat. Laotański rozdział tej opowieści, obfitujący w zachwycające obrazy, których nie powstydziłby się Apichatpong Weerasethakul, też kończy się przeprawą: zaskakującym reżyserskim gestem, który zamienia seans w przeżycie spoza kinowego banału, w doświadczenie immersyjne, dowodzące, że czasem najwięcej widać, gdy zamknie się oczy. A gdy je otworzymy, będziemy już w zupełnie innym miejscu.

 

DELIKWENCI (The Delinquents / Los delincuentes)

26 kwietnia (piątek), godz. 19:00

dramat, Argentyna, Brazylia, Luksemburg, Chile 2023 (189 min)

Reżyseria: Rodrigo Moreno

Obsada: Daniel Elias, Esteban Bigliardi, Margarita Molfino

 

WŚRÓD WYSCHNIĘTYCH TRAW (About Dry Grasses / Kuru Otlar Üstüne)

27 kwietnia (sobota), godz. 19:00

dramat, Turcja, Francja, Niemcy, Szwecja 2023 (197 min)

Reżyseria: Nuri Bilge Ceylan

Obsada: Deniz Celiloğlu, Merve Dizdar, Musab Ekici

Mistrz kina tureckiego Nuri Bilge Ceylan, autor „Uzaka”, „Pewnego razu w Anatolii” i „Zimowego snu”, ponownie zachwycił publiczność festiwalu w Cannes (nagroda aktorska dla Merve Dizdar) kinem melancholijnym i epickim w metrażu (ponad trzy godziny). Główny bohater Samet wraca do zanurzonej w śniegu anatolijskiej wioski, gdzie jest nauczycielem plastyki. Czuje się lepszy niż wszyscy wokół niego, czeka na awans, tymczasem zostaje oskarżony przez dwie uczennice o niewłaściwe zachowanie… Ceylan kreśli portret człowieka zapatrzonego w puste ideały, kogoś kategorycznie wierzącego w system wartości, który sam stworzył – wiecznie oskarżającego, miotającego się, oślepionego swoim egoizmem. Wśród wyschniętych traw to studium narcyzmu – cierpliwie zbudowane z impresji, fenomenalnych dialogów, emocjonalnych starć i prostych, choć przemyślanych statycznych ujęć. To kino piękne wizualnie, zatopione w dygresjach, pełne przenikliwych sformułowań. Ceylan pozostaje wierny sobie – i dobrze!

 

EUREKA

28 kwietnia (niedziela), godz. 19:00

dramat, Argentyna, Francja, Portugalia 2023 (146 min)

Reżyseria: Lisandro Alonso

Obsada: Viggo Mortensen, Chiara Mastroianni, Luísa Cruz

Pierwszy od dziewięciu lat film Lisandro Alonso (Los muertos, Fantasma, Liverpool, Jauja) miał premierę w Cannes w ramach pokazów specjalnych. Enigmatyczne, oniryczne dzieło Argentyńczyka płynnie przemieszcza się pomiędzy kilkoma epokami, gatunkami i konwencjami. Czarno-biały western (z Chiarą Mastroianni i Viggo Mortensenem w obsadzie), skąpany w czerwono-niebieskich światłach radiowozu współczesny kryminał, którego akcja rozgrywa się w rezerwacie Indian w Dakocie i wreszcie zanurzona w latach 70. przypowieść o winie, karze i gorączce złota w amazońskiej dżungli. „Eureka” skupia się na kwestii reprezentacji. Jej bohaterowie, rdzenni mieszkańcy obu Ameryk, zamknięci są w narzuconych im ramach, a ucieczką przed przesądzonym przez kolonizację (także artystyczną) losem, jest nieustanny ruch, przemieszczenie w stronę tego, co nieuchwytne. Tym procesom podlega także sam film, który nie przywiązując się do żadnej narracji, uwalnia od ich kategoryczności zarówno bohaterów, jak i widzów. To, co łączy wszystkie „części” Eureki, to hipnotyczny rytm, gęstość i uroda obrazów. Jednym z producentów filmu jest wybitny amerykański dokumentalista Roberto Minervini.